Kirjoittaja Henrik, testauspäällikkö


Staypro

Monet ostavat ensimmäisen mutterinvääntimensä, kun ovat kyllästyneet ristikkoavaimeen ja haluavat vaihtaat renkaat nopeammin ja tehokkaammin. Mutta oikean mutterinvääntimen löytäminen ei ole aivan helppoa. Tässä artikkelissa Staypron työkaluasiantuntija Lars Olsson jakaa parhaat vinkkinsä. 

Mutterinvääntimen hankkiminen on helppo tapa tehdä renkaiden vaihdosta hieman helpompaa ja hauskempaa. Vaikka mutterinväännin on monipuolinen työkalu, jota myydään vuoden ympäri, se on erityisen suosittu ostos renkaidenvaihtokuukausina. Millainen on todella hyvä mutterinväännin renkaiden vaihtoon? Pyysimme omaa työkaluasiantuntijaamme, Lars "Lasse" Olssonia asiakaspalvelusta, jakamaan kanssamme parhaat vinkkinsä. 

Aloita ohjekirjasta 

– Tärkeintä on aloittaa perehtymällä auton ohjekirjaan. Sieltä saat tiedon siitä, kuinka tiukkaan renkaan mutterit tulee kiristää juuri omassa automallissasi. Vääntömomentti ilmoitetaan newtonmetreinä (Nm). Yleensä valmistajien suositukset ovat jossain 130 Nm:n ja 250 Nm:n välillä, mutta koska eri automalleissa on eri lukemat, on tärkeää tarkastaa, mikä pätee oman auton kohdalla. 

Voiko ohjekirjan numeroihin luottaa? 

– Jos olet joskus jättänyt autosi autokorjaamoon tai vastaavaan, on aina olemassa riski, että jonkun kerran pultit on kiristetty liian tiukkaan, jolloin ohjekirjassa ilmoitettu vääntömomentti ei pädekään. Se riippuu yksinkertaisesti siitä, että sekä ristikkoavaimen että mutterin kartio on muuttunut, kun on kiristetty liian tiukkaan.  Tästä syystä sinun on aina tarkistettava ristikkoavaimella, onko mutterit kiristetty liian tiukkaan tai liian löysälle.  

Löydä mutterinväännin oikealla vääntömomentilla 

– On vaikeaa löytää mutterinväännin, joka on täydellinen renkaiden pulttien käsittelyyn, koska vääntömomentti eroaa eri automallien välillä. Kannattaa yrittää löytää mutterinväännin, jossa on autosi tarvitsemaa vääntömomenttia vastaava asetus. Valitettavasti kaikki valmistajat eivät kerro, mihin momenttiin eri asetukset kiristävät, ja vaikka kertoisivatkin, ei ole olemassa mitään vakiotapaa mitata sitä. Se tarkoittaa, että kaksi mutterinväännintä, joilla on samat tekniset tiedot, voivat olla todella erilaisia! Tämä on myös toinen syy, miksi jälkikiristys kannattaa tehdä ristikkoavaimella. Kun käytät ristikkoavainta, opit, kuinka tiukkaan renkaat pultit tulee kiristää ilman, että niitä kiristetään liikaa. 

Mieti mihin muuhun voit mutterinväännintä käyttää 

– Älä jää tuijottamaan liikaa mutterinvääntimen maksimivääntömomenttia. Suuressa ja raskaassa mutterinvääntimessä voi olla 1000 Nm:n maksimivääntömomentti, mutta siinä voi olla asetus, joka on juuri täydellinen autonrenkaidesi pulteille – mutta niin voi olla 300 Nm:n mutterinvääntimessäkin. Tästä syystä kannattaa pohtia sitä, mihin muuhun tulet mutterinväännintä käyttämään ja kuinka suurella ja raskaalla mutterinvääntimellä haluat työskentellä. 

Panosta mutterinvääntimeen, joka irrottaa enemmän kuin kiristää 

– En tiedä yhtään mutterinväännintä, jotka kiristäisivät enemmän kuin irrottaisivat, mutta saatavilla on niitä, jotka kiristävät ja irrottavat samalla vääntömomentilla. Sellaisen mutterinvääntimen käyttäminen voi olla riskialtista, koska renkaan pultti voi kiristyä jälkikäteen, jos ajat töyssyyn tai kovilla nopeuksilla. Riskinä on, että et saa renkaan pultteja irti, kun on aika vaihtaa renkaat. Vaihtoehtoisesti voit asettaa mutterinvääntimen siten, että se kiristää matalammalla vääntömomentilla, jotta voit edelleen irrottaa pultit. 

Panosta hyviin mutterihylsyihin 

– Sopivat mutterihylsyt renkaiden vaihtoon ovat voimahylsyt suojamuovilla. Suojamuoveissa on yleensä eri värejä eri mitoille, mutta ennen kaikkea niiden tarkoitus on suojella vanteita. Jos vanteet ovat rakenteeltaan ahtaita, voi muovin aivan hyvin ottaa pois, jolloin saa hieman kapeamman hylsyn. 

Lasse vastaa asiakaspalvelussa työkaluista. Hänellä on monta vuotta kokemusta työkaluista niin vähittäismyynnissä kuin käytännössä työskentelystä kentällä. Ennen kaikkea hän on erittäin kiinnostunut kaikesta työkaluihin liittyvästä!

Lasse vinkkaa kolme mutterinväännintä renkaiden vaihtoon 

Milwaukee M18 ONEFHIWF12E-0X  

- Milwaukee M18 ONEFHIWF12E-0X:ssa on neljä asetusta ja sen vääntömomentti on 102/203/610/1017 Nm. 203 Nm saattaa olla optimaalisin käyttöasetus. Jos tarvitset enemmän, voit antaa mutterinvääntimen käydä hieman lisätäksesi vääntömomenttia aavistuksen.  

Bahco BPC815 

- Suositko paineilmakäyttöisiä työkaluja? Siinä tapauksessa kannattaa tutustua tarkemmin Bahco BPC815:een. Se on matalan paineilman kone, jossa on korkea vääntömomentti, joka sopii hyvin renkaiden vaihtoon.  

Hikoki WR18DBDL2 

- Hikoki WR18DBDL2:ssa on korkein vääntömomentti 305 Nm, ja siinä on useita eri asetuksia. Koska irrotusmomentti on sama kuin vääntömomentti, sinun on pidettävä huolta, ettet kiristä renkaiden pultteja liian tiukkaan.  

Henrik, testauspäällikkö

Hei! Tämän artikkelin kirjoittaja on Henrik ja olen Staypron testauspäällikkö. Olen intohimoinen auttamaan sinua asiakkaana löytämään oikeat työkalut ja laitteet projekteihisi. Jos havaitset virheellisyyksiä tässä tekstissä tai sinulla on ehdotuksia mielenkiintoisista aiheista, joista voisin kirjoittaa, kirjoita minulle osoitteeseen henrik@staypro.fi. Kiitos aktiivisuudestasi!