Sokan koko - 1/2 tuuman kiinnike on tavallisin
Mutterinvääntimiä on saatavilla useilla eri neliökiinnikkeillä, pienestä ¼ tuuman kiinnikkeestä aina useamman tuuman kokoisiin, jotka sopivat suuremmille koneille. Suurempi kiinnike tarkoittaa usein sitä, että mutterinväännin on suurempi, voimakkaampi ja tarkoitettu suurille muttereille. Pohdi sitä, millaisia hylsyjä, sovittimia, kärkiä ja tarvikkeita tulet käyttämään mutterinvääntimessäsi, ja valitse koko sen mukaan. ½ tuuman kiinnike on tavallisin ja enemmän tai vähemmän vakiokiinnike henkilöautojen renkaanvaihdossa.
¼ tuumaa ja 3/8 tuumaa – Nämä ovat pienimmät mutterinvääntimet. Ne ovat usein kompaktin kokoisia, jotta niillä pääsee ahtaisiin tiloihin. Sopivat hyvin pienemmille muttereille. Tämän kategorian mutterinvääntimiä on saatavilla sekä pistoolikahvalla että suoremmalla rakenteella, jota usein kutsutaan nimellä "inline".
½ tuumaa – ½ tuuman kiinnike on tavallisin ja enemmän tai vähemmän vakiokiinnike henkilöautojen renkaanvaihdossa. ½ tuuman kiinnike tarjoaa hyvän tasapainon kätevyyden ja voiman välillä.
¾ tuumaa ja 1 tuuma – Nyt puhutaan jo kunnon voimanpesistä! Mutterinväännin, jossa on ¾ tuuman tai 1 tuuman kiinnike, on pääsääntöisesti liian voimakas käytettäväksi kotikäytössä, mutta rakennustyömailla tai ammattilaiskorjaamoilla se on tavallinen näky. Kun kiinnike on yli 1 tuuman kokoinen, pistoolimallit ovat epätavallisempia. Sen sijaan koneet ovat inline-tyyppiä, joissa on kaksi kunnollista kahvaa sivuilla.
2 tuumaa tai suurempi – Ei sovellu lainkaan kotikäyttöön. Sitä vastoin 2 tuuman mutterinväännin voi olla hyödyksi, kun värkkäilet maatilan traktorin parissa.
Hylsyt ja kärjet
Riippumatta siitä, käytätkö erilaisia hylsyjä irrottaaksesi ja ruuvataksesi muttereita vai käytätkö kärkisovitinta ja ruuvauskärkiä kuusiokiinnikkeillä, on tärkeää valita tarvikkeet, jotka sopivat iskutyökalulle. Niin kutsutut voimahylsyt ja voimakärjet on tehty osittain kromimolybdeeniteräksestä, joka suoriutuu erittäin korkeassa kuormituksessa rikkoontumatta.
Millainen mutterinväännin on paras renkaiden vaihtamiseen?
Autosi käyttöoppaassa on varmasti kerrottu, mikä vääntömomentti sinulla pitäisi olla kiristäessäsi renkaiden pultteja. Normaalisti vääntömomentin tulisi olla jossakin 130-250 Nm välillä. On vaikea saada täsmälleen oikea vääntömomentti riippumatta siitä, millaisen mutterivääntimen valitset, joten jos aiot vaihtaa renkaita säännönmukaisesti, tarvitset silloin käyttöösi momenttiavaimen.
Mutta jos valitset työhön mutterinvääntimen ja haluat pelata varman päälle, on parasta valita mutterinväännin, jonka suurin vääntömomentti on noin 300 Nm tai jossa on 180 - 230Nm:n vääntömomenttia vastaava asetus. On tärkeää, ettet käytä liikaa voimaa, koska sillä tavoin saatat vahingoittaa vanteessa sijaitsevia pultteja ja kartioita. On tärkeää aina tarkistaa vanteen rististä, että mutteri ei ole liian tiukalla tai liian löysällä.